Medikamentöse Therapie der Endometriose

In: Weiterbildung Gynäkologie und Geburtshilfe · 2014 · pp. 89–98 · doi:10.1007/978-3-662-44424-5_10 · W4234724837
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Hormonal therapies for endometriosis are symptomatic, not curative, with oral contraceptives and gestagens recommended as first-line treatments for pain reduction.

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This paper reviews medication-based management of endometriosis, focusing on hormonal therapies and their effects on symptoms and fertility in women treated in clinical practice settings. It reports that pharmacologic hormonal treatment is symptomatic rather than causal, does not improve natural fertility, and that options for pain reduction are broadly equivalent after 6 months of therapy, with treatment choice and duration recommended to be symptom-driven rather than based on disease extent. The authors state that first-line options are oral contraceptives or progestogens, while GnRH analogs are second-line and should be used with add-back; they note the caveat that expected benefits are strongest for dysmenorrhea and only moderate for other typical complaints. Relevance to endometriosis: the entire chapter is a targeted overview of medication therapy for endometriosis and explicitly discusses treatment selection (OC/progestogens vs GnRH analogs) and symptomatic outcomes.

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Zusammenfassung Die medikamentöse Therapie der Endometriose verfolgt einen symptomatischen Ansatz, ist nicht kausal und kann die natürliche Fertilität nicht beeinflussen. Die Durchführung einer hormonellen medikamentösen Therapie verhindert das gleichzeitige Erfüllen eines Kinderwunsches. Bei einer Therapiedauer von 6 Monaten sind die hormonellen Therapieoptionen bezüglich der Schmerzreduktion gleichwertig. Die Auswahl der Behandlungsform und der Dauer sollten symptomorientiert erfolgen, nicht in Abhängigkeit von der Ausdehnung der Erkrankung. Aufgrund des Nebenwirkungsprofils ist als First-line-Therapie orale Kontrazeptiva (OC)oder Gestagenen zu empfehlen, GnrH-Analoga in der Second-line-Therapie. Bei fehlendem Kinderwunsch kann mit C und Gestagenen ggf. auch eine Dauertherapie unter Beachtung des Nebenwirkungsprofils erfolgen. Am besten sollten OC und Gestagene im Langzyklus eingesetzt werden. Dabei kann eine gute Wirkung insbesondere auf die Dysmenorrhö, allerdings nur eine mäßige Wirkung auf andere typische Beschwerden erwartet werden. GnRH-Analoga sollten im Add-back-Verfahren eingesetzt werden und sind eine sinnvolle Alternative nach histologischer Sicherung der Erkrankung und bei fehlender Wirksamkeit von OC und Gestagenen. Ist eine assistierte Reproduktion geplant, sollte ggf. das Ultralangprotokoll mit GnRH-Analoga-Stimulation erwogen werden. Andere Substanzklassen sind spezifischen Indikationen vorbehalten und haben keinen Stellenwert in der Routinetherapie. Access this chapter Tax calculation will be finalised at checkout Purchases are for personal use only Preview Unable to display preview. Download preview PDF. Similar content being viewed by others Literatur Vercellini P, Fedele L, Aimi G et al (2006) Reproductive performance, pain recurrence and disease relapse after conservative surgical treatment for endometriosis: the predictive value of the current system. 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J Br Menopause Soc 10:123–124 Somigliana E, Viganò P, Parazzini F et al (2006) Association between endometriosis and cancer: a comprehensive review and a critical analysis of clinical and epidemiological evidence. Gynecol Oncol 101:331–341 Oxholm D, Knudsen UB, Kryger-Baggesen N et al (2007) Postmenopausal endometriosis. Acta Obstet Gynecol Scand 4:1–7 Author information Authors and Affiliations Editor information Editors and Affiliations Rights and permissions Copyright information © 2015 Springer-Verlag Berlin Heidelberg About this chapter Cite this chapter Schäfer, S. (2015). Medikamentöse Therapie der Endometriose. In: Dimpfl, T., et al. Weiterbildung Gynäkologie und Geburtshilfe. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-44424-5_10 Download citation DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-44424-5_10 Published: Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg Print ISBN: 978-3-662-44423-8 Online ISBN: 978-3-662-44424-5 eBook Packages: Medicine (German Language)

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