Ernährung als Schlüssel zur Schmerzlinderung bei Endometriose

In: Journal für Gynäkologische Endokrinologie/Schweiz · 2025 · vol. 28(1) , pp. 28–33 · doi:10.1007/s41975-025-00384-z · W4409158282
article OA: hybrid CC0
AI-generated summary by claude@2026-06, 2026-06-07

A systematic review of nine studies found that dietary changes significantly reduced pain and potentially improved quality of life in individuals with endometriosis.

One-sentence paraphrase of the abstract; not a substitute for reading it. No clinical advice. How this works

AI-generated deep summary by claude@2026-06, 2026-06-07 · read from full text

This paper is a systematic review of studies published in 2019–2024 assessing whether dietary changes—including specific diets (e.g., Low-FODMAP, Mediterranean, and endometriosis-specific diets) and vitamin/antioxidant supplementation such as vitamins C and E or garlic—reduce pain and improve quality of life in endometriosis patients, using four database searches and PRISMA-guided synthesis. Across nine included studies, dietary interventions were associated with statistically significant reductions in various pain outcomes (e.g., chronic pelvic pain, dysmenorrhea, dyspareunia) and some related symptoms, and multiple studies also reported decreased blood oxidative stress markers like MDA and ROS. The review notes substantial heterogeneity across the included studies as a key limitation. This paper is centrally about endometriosis — it systematically reviews nutritional and antioxidant interventions for pain relief, quality-of-life outcomes, and oxidative stress modulation in people with endometriosis.

Read from the paper's body, not the abstract. Not a substitute for reading the paper. No clinical advice. How this works

Abstract

Zusammenfassung Einleitung und Ziele Endometriose beeinträchtigt das Leben von 6 bis 10 % der Frauen im reproduktiven Alter durch starke Schmerzen. Diese Schmerzen gehen mit Entzündungen und oxidativem Stress einher. Da es keine Heilung gibt und gängige Therapien oft unzureichend sind, suchen Betroffene nach alternativen Ansätzen. In dieser Arbeit wurde untersucht, ob eine Ernährungsumstellung, einschliesslich einer Diätänderung und einer Supplementierung mit Vitaminen und Antioxidanzien, die Schmerzen lindern und die Lebensqualität von Menschen mit Endometriose verbessern kann. Methode Vier Datenbanken (PubMed, Cochrane Library, Web of Science und CINAHL) wurden systematisch durchsucht. Studien zu Ernährungsumstellungen zur Schmerzlinderung bei Patient*innen mit Endometriose wurden eingeschlossen. Die PRISMA-Richtlinien wurden für die Synthese und Analyse der Daten genutzt. Ergebnisse Neun Studien zeigten, dass Ernährungsumstellungen signifikante Schmerzreduktionen bewirkten. Die Ergebnisse deuten auch darauf hin, dass diese Umstellungen möglicherweise die Marker für oxidativen Stress reduzieren und die Lebensqualität verbessern. Diskussion Die Ergebnisse legen nahe, dass eine Ernährungsumstellung zur Schmerzlinderung bei Endometriose beitragen kann. Die Heterogenität der Studien zeigt, wie wichtig eine gründlichere Forschung ist. Die Ergebnisse dieser Literaturübersicht unterstreichen die Bedeutung alternativer Behandlungsansätze bei Endometriose. Schlussfolgerung Menschen mit Endometriose können von der durch Ernährungsumstellung nachgewiesenen Schmerzlinderung profitieren. Um die Einbeziehung von Ernährungsumstellungen in die Behandlung und die Erstellung von Ernährungsrichtlinien zu etablieren, ist weitere Forschung erforderlich.
Full text 35,774 characters · extracted from oa-pdf · 2 sections · click to expand

Introduction

etobjectifs:L’endométriose affecte lavie de6à10%desfemmesen âgedeprocréer enraisondedouleursintenses. Ces douleurssontassociées àune inflammation et àunstressoxydatif.Commeiln ′existepasdetraitement curatifet quelesthérapiesàcejoursontsouventinsuffisants,lesfemmesaffectées recherchent desapprochesalternatives. Cetravailaexaminésidesmesuresdiététiques, ycompris changements de régime et supplémentation en vitamines et en antioxydants, peuventsoulagerlesdouleurset améliorerlaqualitédeviedespersonnesatteintes d’endométriose. Méthode:Quatrebases dedonnées(PubMed,CochraneLibrary, Web ofScienceet CINAHL)ontétésystématiquementconsultées.Lesétudessurlesmesuresdiététiques poursoulagerlesdouleursdespatientesatteintes d’endométrioseontétéincluses.Les lignesdirectricesdePRISMAontétéutiliséespourlasynthèseetl’analysedesdonnées. Résultats:Neufétudesontmontréqueleschangements diététiquesentraînaient des réductionssignificatives desdouleurs.Lesrésultatssuggèrentaussiquecesmesures pourraientréduirelesmarqueursdestressoxydatifetaméliorerlaqualitédevie. Discussion:Les résultatsindiquent qu’une adaptation durégime alimentaire peut contribuer au soulagement des douleursdues àl ′endométriose. L’hétérogénéité desétudes montre l’importance derecherches plusapprofondies.Les résultats de cetterevuedelalittérature soulignentl’importanced’approchesalternatives dansle traitementdel’endométriose.

Conclusion

Les personnes atteintes d’endométriose peuvent profiter d ′un soulagement de la douleur démontré par un changement d′alimentation. De recherchessupplémentaires sontnécessairespourétablirl’inclusiondechangements alimentairesdansletraitementetl ′élaborationdesdirectivesalimentaires. Mots clés Endométriose·Gestiondessymptômes·Santéféminine·Autogestion·Traitementdesdouleurs· Nutrition 28. Morotti M,VincentK,BeckerCM(2017)Mechan- ismsofpaininendometriosis.EurJObstetGynecol Reprod Biol209:8–13.https://doi.org/10.1016/j. ejogrb.2016.07.497 29. Nap AW, Roos N (2022) Endometriosis and the effects of dietary interventions: what are we lookingfor? Reprod Fertil3(2):C14–C22.https:// doi.org/10.1530/raf-21-0110 30. NationalCancerInstituteNCIdictionaryofcancer terms. https://www.cancer.gov/publications/ dictionaries/cancer-terms/def/nutrition 31. NationalHealthService(2024)Vitaminsandmi- nerals.https://www.nhs.uk/conditions/vitamins- and-minerals/ 32. NationalInstitutesofHealthDietarysupplement factsheets.https://ods.od.nih.gov/factsheets/list- all/ 33. Polak G, Wertel I, Barczyński B, Kwaśniewski W, BednarekW,KotarskiJ(2013)Increasedlevelsof oxidativestressmarkersintheperitonealfluidof womenwithendometriosis.EurJObstetGynecol Reprod Biol168(2):187–190.https://doi.org/10. 1016/j.ejogrb.2012.12.043 34. ReuterS,GuptaSC,ChaturvediMM,AggarwalBB (2010)Oxidativestress,inflammation,andcancer: how are they linked? Free Radic Biol Med 49(11):1603–1616.https://doi.org/10.1016/j. freeradbiomed.2010.09.006 35. Sverrisdóttir UÁ, Hansen S, Rudnicki M (2022) Impactofdietonpainperceptioninwomenwith endometriosis:a systematicreview.Eur JObstet GynecolReprodBiol271:245–249.https://doi.org/ 10.1016/j.ejogrb.2022.02.028 36. Taylor RN,Hummelshøj L,StrattonP, VercelliniP (2012)Painandendometriosis:etiology,impact, and therapeutics. Middle East Fertil Soc J 17(4):221–225.https://doi.org/10.1016/j.mefs. 2012.09.002 37. TesfayeA(2021)Revealingthetherapeuticusesof garlic(alliumsativum)and itspotentialfor drug discovery.SciWorldJ2021:1–7.https://doi.org/10. 1155/2021/8817288 38. Tomassetti C, JohnsonNP, PetrozzaJ, AbraoMS, Einarsson JI, Horne AW, Lee TTM, Missmer S, Vermeulen N, Zondervan KT, Grimbizis G, De WildeRL(2021)Aninternationalterminologyfor endometriosis,2021.HumReprodOpen. https:// doi.org/10.1093/hropen/hoab029 39. Ware M (2023) How can antioxidants benefit ourhealth?https://www.medicalnewstoday.com/ articles/301506#_noHeaderPrefixedContent 40. Yimcharoen M, Kittikunnathum S, Suknikorn C, Nak-On W, Yeethong P, Anthony TG, Bunpo P (2019)Effects of ascorbic acid supplementation on oxidative stress markers in healthy women followingasingleboutofexercise.JIntSocSports Nutr.https://doi.org/10.1186/s12970-019-0269- 8 41. Zhang D, Yu Y, Duan T, Zhou Q (2022) The role ofmacrophagesinreproductive-relateddiseases. Heliyon 8(11):e11686.https://doi.org/10.1016/j. heliyon.2022.e11686 Hinweis des Verlags. DerVerlagbleibtinHinblick aufgeografischeZuordnungenundGebietsbezeich- nungeninveröffentlichtenKartenundInstituts- adressenneutral. JournalfürGynäkologischeEndokrinologie/Schweiz1·2025 33

Text is read by the "Ask this paper" AI Q&A widget below. Extraction quality varies by source — PMC NXML preserves structure cleanly, OA-HTML may include some navigation residue, and OA-PDF can have broken hyphenation. The publisher copy (via DOI) is the canonical version.

My notes (saved in your browser only)

Ask this paper AI returns verbatim quotes from the full text · source: oa-pdf

Answers must be backed by verbatim quotes from this paper's full text. Hallucinated quotes are dropped automatically; if no verbatim passage answers the question, we say so. How this works

Outcome instruments

VAS-pain

Condition tags

die_deep_infiltrating

Citation neighborhood

Papers in the corpus that this work cites (lower rings, blue) and that cite this one (upper rings, green). Dot size scales with the paper's in-corpus citation count — bigger dot = more influential within the endo/adeno field. Click a dot to open that paper. [ expand to 2 hops ] — adds papers reached through this work's immediate citers/citees. Heavier; up to 60 extra dots.

References (13)

Source provenance

openalex
last seen: 2026-06-10T17:14:06.276822+00:00
License: CC0 · commercial use OK