[Pain medicine aspects of the updated S2k guideline "Diagnosis and treatment of endometriosis"].

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AI-generated summary by claude@2026-06+body, 2026-06-12

The updated S2k guideline incorporates pain medicine concepts to recommend a tiered, multimodal therapy approach for chronic endometriosis pain, including pharmacological, psychosomatic, and complementary treatments.

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This paper describes the pain-management–related updates in the newly released German-Austrian-Swiss S2k guideline “Diagnosis and treatment of endometriosis” (AWMF registry 015/045), coordinated by the DGGG, ÖGGG, and SGGG with 34 scientific societies and patient self-help groups. Using a structured consensus process and a systematic literature search covering 2019–2023, the authors formulate 73 recommendations and 25 statements, and report that compared with the 2020 guideline, pain medicine content was expanded to include pharmacological symptomatic pain therapy, psychosomatic therapy, complementary therapy, additional options, and multimodal treatment approaches. The guideline recommends a tiered, multimodal strategy for chronic endometriosis-related pain, framed around nociceptive, neuropathic, and nociplastic pain mechanisms as well as risk factors for chronification and biopsychosocial models. This paper is centrally about endometriosis — it summarizes the pain-medicine aspects of the updated S2k guideline for diagnosis and treatment, including multimodal pain therapy recommendations.

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Abstract

Background The scheduled update of the S2k guideline “Diagnosis and treatment of endometriosis”, published by the Association of the Scientific Medical Societies in Germany (AWMF; registry number 015/045), was released on April 1, 2025.

Methods

The guideline was developed under the coordination of the German Society for Gynecology and Obstetrics (DGGG), the Austrian Society for Gynecology and Obstetrics (ÖGGG), and the Swiss Society for Gynecology and Obstetrics (SGGG), together with 34 scientific societies (including the German Pain Society), professional organizations and associations, and three patient self-help groups. The systematic literature search followed a predefined algorithm and covered the period from 2019 to 2023. In a structured consensus process, 73 recommendations and 25 statements were formulated in accordance with AWMF regulations.

Results

Compared to the 2020 guideline, the following changes were made regarding pain management: core therapeutic principles were expanded to include chapters on pharmacological symptomatic pain treatment, psychosomatic therapy, complementary therapy, and additional as well as multimodal treatment approaches. A tiered, multimodal treatment strategy for chronic endometriosis-related pain was recommended.

Conclusion

The updated S2k guideline incorporates key concepts of pain medicine, including pain mechanisms (nociceptive, neuropathic, and nociplastic), risk factors for chronification, and biopsychosocial models. Recommendations for pharmacological and non-pharmacological interventions, including tiered multimodal treatment approaches, were developed and agreed upon in an interdisciplinary process based on current evidence and feasibility. Similar content being viewed by others Datenverfügbarkeit Alle dieser Arbeit zugrunde liegenden Daten sind in diesem Artikel enthalten. Literatur Agarwal SK, Foster WG, Groessl EJ (2019) Rethinking endometriosis care: applying the chronic care model via a multidisciplinary program for the care of women with endometriosis. International journal of women’s health 11:405–410 AWMF (2025) Diagnosis and therapy of endometriosis. Guideline of the DGGG, SGGG and OEGGG. S2k-Level, AWMF Registry No. 045/015. Becker CM, Gattrell WT, Gude K et al (2017) Reevaluating response and failure of medical treatment of endometriosis: a systematic review. Fertility and sterility 108(1):125–136 Burghaus S, Beckmann MW (2021) Endometriose – gynäkologische Diagnostik und Therapie : Was sollten Schmerzmediziner*innen wissen? (Endometriosis: gynecological diagnosis and treatment : What should pain management specialists know?). Schmerz (Berlin, Germany) 35(3):172–178 Ebert AD, Ulrich U, Keckstein J et al (2013) Implementation of certified endometriosis centers: 5‑year experience in German-speaking Europe. Gynecologic and obstetric investigation 76(1):4–9 Ghai V, Jan H, Shakir F et al (2020) Diagnostic delay for superficial and deep endometriosis in the United Kingdom. Journal of obstetrics and gynaecology : the journal of the Institute of Obstetrics and Gynaecology 40(1):83–89 Häuser W, Bock F, Hüppe M et al (2020) Empfehlungen der zweiten Aktualisierung der Leitlinie LONTS : Langzeitanwendung von Opioiden bei chronischen nicht-tumorbedingten Schmerzen (Recommendations of the second update of the LONTS guidelines : Long-term opioid therapy for chronic noncancer pain). Schmerz (Berlin, Germany) 34(3):204–244 Hudelist G, Fritzer N, Thomas A et al (2012) Diagnostic delay for endometriosis in Austria and Germany: causes and possible consequences. Human reproduction (Oxford, England) 27(12):3412–3416 Hunsche E, Gauthier M, Witherspoon B et al (2023) Endometriosis Symptoms and Their Impacts on the Daily Lives of US Women: Results from an Interview Study. International journal of women’s health 15:893–904 Koller D, Pathak GA, Wendt FR et al (2023) Epidemiologic and Genetic Associations of Endometriosis With Depression, Anxiety, and Eating Disorders. JAMA network open 6(1):e2251214 Samami E, Shahhosseini Z, Khani S et al (2023) Pain-focused psychological interventions in women with endometriosis: A systematic review. Neuropsychopharmacology reports 43(3):310–319 Förderung Für diese Arbeit wurde keine Förderung erhalten. Author information Authors and Affiliations Corresponding author Ethics declarations Interessenkonflikt D.C. Rosenberger macht folgende Angaben: Kostenerstattung für Kongresse der ESAIC (European Society of Anaesthesiology and Intensive Care), der DGAI (Deutsche Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin), der EFIC (European Pain Federation) sowie der Deutschen Schmerzgesellschaft e. V., Teil von IMI PainCare und POET-Pain (Studie durch den Innovationsfond des Gemeinsamen Bundesausschusses gefördert, Förderkennzeichen 01NVF19021), Mitgliedschaften: IASP (International Association for the Study of Pain), Deutsche Schmerzgesellschaft e. V., Arbeitsgruppe Junge Schmerzgesellschaft, DGAI (Deutsche Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin e. V.). E. Pogatzki-Zahn macht folgende Angaben: Mitarbeit im wissenschaftlichen Beirat des IQTIG (Institut für Qualitätssicherung und Transparenz im Gesundheitswesen), institutionelle Zuwendung von Novartis und Medtronic für Vorträge, wissenschaftliche Forschungsgelder der DFG (Deutsche Forschungsgemeinschaft; PO1319/3-1, PO1319/4-1 und PO1319/5-1), dem BMBF (ELAC2015/T07-0713 und IncMeta01KC1903), dem Innovationsfond des G-BA (01KC1903), dem IZKF Münster und der EU/Horizon 2020 (Innovative Medicines Initiative 2 Joint Undertaking under grant agreement No 777500. This Joint Undertaking receives support from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme and EFPIA), dem gemeinsamen Bundesausschuss (G-BA) mit Förderkennzeichen 01NVF19021, dem ERA-Netz NEURON Projekt, gefördert durch das BMBF Intensivgesellschaft (ESAIC), Mitgliedschaften: Deputy Editor in Chief des European Journal of Anaesthesiology (EJA), das EJAIC und Section Editor für das European Journal of Pain, Mitglied des Präsidiums der Deutschen Schmerzgesellschaft, Berlin, der Forschungskommission, Mitglied Ad hoc Kommission Weiterbildung, Member der PaPaS Cochrane Group. J. Erlenwein macht folgende Angaben: Vortragstätigkeit und Reisekosten: Vorträge für Hexal/Sandoz, Bayer, Reisekosten Grünenthal, Aktive Funktionen in Fachgesellschaften: Deutsche Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin e. V. (DGAI), Nürnberg (Mitglied des engeren Präsidiums, Sektionssprecher Schmerzmedizin, 1. Sprecher des WAK Schmerzmedizin, Wissenschaftliches Komitee Wilfried und Mira Philipp Forschungspreis); Deutsche Schmerzgesellschaft e. V., Berlin (Mitglied des ständigen Beirats, Mitglied des Fachbeirats Foschungsförderung: Forschungsförderprogramm der Medizinischen Fakultät der Georg-August-Universität Göttingen, Göttinger Schmerz- und Palliativverein, Konsortialpartner Projekt POET-Pain, G-BA-Innovationsfond, International Advisory Board PAMELA Prevention and Management of Phantom Limb Pain, Wirtschaftliche Interessen: Gesellschafter und Medizinischer Geschäftsführer der Deutsches-Schmerz-Zentrum Mainz GmbH. S. Burghaus macht folgende Angaben: Tätigkeit beim IQTIG (Institut für Qualitätssicherung und Transparenz imGesundheitswesen, Mitarbeit im Wissenschaftlichen Beirat (advisory board) des Forums für medizinische Fortbildung – FomF GmbH, Vorträge/Schulungen für die Arbeitsgemeinschaft Endometriose, Forschungstätigkeit für International Endometriosis Evaluation Program (IEEP), FADEN, EARTHWORM, Mitgliedschaften: Arbeitsgemeinschaft Endometriose und Stiftung Endometriose Forschung (Schriftführerin), DGGG, AGO, AGUB, DKG, EEL. W. Häuser macht folgende Angaben: Honorare für Beratung oder Vorträge und/oder Schulungen von Biotechnology fund, Global Life Science, Guidepoint Global, Health Research Board of Ireland, Otto Bock, Science Direct, University Essen-Duisburg, VIDAL, UCB und Honorare für Buchkapitel über Schmerzmedizin von ECOMED. Er ist Co-Autor einer industriegesponserten Studie „Full spectrum cannabis sativa DKJ 127 for chronic low back pain: a phase 3 randomized controlled trial“, die im September 2025 veröffentlicht wurde. Er erhielt kein Honorar für diese Autorenschaft. Er erhielt Kostenerstattung für Kongresse der IASP (International Association for the Study of Pain), der EFIC (European Pain Federation) sowie der Deutschen Schmerzgesellschaft e. V. Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien. Additional information Hinweis des Verlags Der Verlag bleibt in Hinblick auf geografische Zuordnungen und Gebietsbezeichnungen in veröffentlichten Karten und Institutsadressen neutral. QR-Code scannen & Beitrag online lesen Rights and permissions About this article Cite this article Rosenberger, D.C., Erlenwein, J., Häuser, W. et al. Schmerzmedizinische Aspekte in der aktualisierten S2k-Leitlinie „Diagnostik und Therapie der Endometriose“. Schmerz (2026). https://doi.org/10.1007/s00482-026-00950-9 Received: Accepted: Published: Version of record: DOI: https://doi.org/10.1007/s00482-026-00950-9 Schlüsselwörter - Endometriose/Schmerztherapie - Endometriose/komplementäre Therapie - Endometriose/psychosomatische Aspekte - Schmerzmechanismen - Multimodale Therapie

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